Nije važno da li ste poduzetnik početnik ili već godinama plovite poduzetničkim vodama pa želite unaprijediti postojeći posao, snaga vašeg branda je ključ uspjeha. Brand je percepcija koju o vama stječu vaši klijenti, ali i konkurencija. Vrlo je važno na vrijeme shvatiti snagu branda, jer odluke koje donesete danas oblikovati će mišljenja vaših potencijalnih klijenata i definirati putanju vaše tvrtke u budućnosti.
“It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it. If you think about that, you’ll do things differently.”
Warren Buffet
Što je brand?
Mnogo ljudi smatra da je brand isto što i logotip, međutim brand je mnogo više. Brand je ona nevidljiva poveznica sa vašim klijentom, to je skup emocija i iskustava koje su vaši klijenti stekli o vašim proizvodima, uslugama i tvrtki.
Što je branding?
Branding je proces kreiranja jedinstvenog identiteta tvrtke ili proizvoda. Osnovni elementi branda su ime, logotip i vizualni identitet, no ono što je jednako bitno je i način na koji se ti elementi prezentiraju vašoj ciljanoj publici, tzv. tone of voice.
Da bi brand postao uspješan bitno je da vjerodostojno i dosljedno komunicira svoje vrijednosti. Bilo da se radi o logotipu, internet stranici, objavi na društvenim mrežama ili jumbo plakatu uz neku prometnicu, promišljena komunikacija oblikuje percepciju vaših klijenata i gradi prepoznatljivost.
Što čini kvalitetan brand?
Branding je proces koji traje, i nisu sve strategije jednako uspješne. Neki brandovi se jednostavno ne mogu povezati sa ciljanom publikom jer šalju pogrešnu poruku o tvrtki ili proizvodu. Pa što je to što razlikuje dobar od lošeg brandinga?
1. Dosljednost
Dosljednost je ključna, bilo da se radi o bojama i tipografiji ili o tonu i stilu vaše promotivne poruke. Dosljedna komunikacija na digitalnim platformama ali i u tisku gradi prepoznatljivost i povjerenje s vašim klijentima. Komunikacija mora biti jasna sažeta i uvjerljiva. Svaka poruka trebala bi utjeloviti vrijednosti vašeg branda, naglasiti obećanje kupcu i potaknuti njegovu reakciju.
2. Razumijevanje kupaca
Branding je uvijek fokusiran na kupca, pa je nužno razumjeti probleme i potrebe tih kupaca. Kvalitetan branding jasno komunicira kako vaša tvrtka ili usluga može pomoći vašim kupcima. Ako kupac shvati da vi zaista razumijete njegove potrebe i zahtjeve vaš brand će postati privlačniji i kupac će se mnogo lakše s njim povezati.
3. Emocija
Koji je glavi smisao poslovanja? Zaraditi novac? Krivo! Ukoliko krenete u branding s takvim razmišljanjem vaš brand neće daleko dogurati. Glavni cilj svakog uspješnog branda bi trebao biti rješavanje problema i zadovoljavanje potreba kupaca.
Naravno da je novac bitan, ali ako se uspijete povezati sa vašim klijentima i izgraditi povjerenje u vaše proizvode i usluge, novac će doći sam po sebi. Znači li to da trebate pisati srcedrapateljne poruke? Naravno da ne. Ljudi su vizualna bića i sam vizualni identitet ukoliko je kvalitetno osmišljen trebao bi potaknuti određenu emociju. Logotip, tipografija, paleta boja i fotografije igraju ključnu ulogu u stvaranju dojma o vašoj tvrtki ili proizvodu. Kvalitetna korisnička podrška, dostupnost na društvenim mrežama i personalizirane poruke, su samo neki od načina na koji možete graditi emotivnu povezanost sa vašim klijentima.
4. Prilagodljivost
Zahtjevi kupaca, marketinški trendovi i tehnologije se konstantno mijenjaju. Kvalitetan brand mora se prilagoditi novim izazovima i prilikama a pritom zadrži svoje ključne vrijednosti. Na taj način brand će ostati relevantan, konkurentan i privlačan.
Izgradnja branda
1. Definiranje ciljane publike
Više od 60% potrošača smatra da bi tvrtke trebale bolje razumjeti njihove potrebe i zato je ključno shvatiti tko su točno vaši potrošači. Jesu li to muškarci ili žene? Kućanice ili studenti? Kakva je njihova platežna moć? Koje društvene mreže koriste? Npr. nema smisla kreirati tik-tok marketinšku kampanju ukoliko ga većina vaših kupaca ne koristi. Istraživanje tržišta je odlična metoda za prikupljanje takvih informacija.
2. Pozicioniranje branda
Zauzmite jedinstvenu poziciju na tržištu i u skladu s njom definirajte vašu marketinšku strategiju. Jasno i glasno komunicirajte vrijednosti koje vas razlikuju od konkurencije. Komunikacija bi trebala uključiti temeljne vrijednosti branda, i ponuditi rješenja na probleme vaše ciljane skupine.
3. Izrada kvalitetnog vizualnog identiteta
Snažan vizualni identitet povećati će prepoznatljivost branda. Vizualni identitet bi također trebao vjerodostojno prenositi temeljne vrijednosti vašeg branda. Logotip, tipografija i paleta boja moraju biti dosljedni na svim kanalima komuniciranja i oglašavanja. Danas tih kanala ima stvarno mnogo, pa ne bi bilo loše izraditi knjigu standarda kako bi se zadržala dosljednost.
4. Koristite tehnologiju
Kvalitetna internet stranica, SEO, pametno korištenje društvenih mreža ili kreiranje digitalnih marketinških kampanja povećati će prepoznatljivost i proširiti doseg vašeg branda. Ključna stvar kod digitalnih tehnologija je to što je sve mjerljivo. Možete točno znati tko su vaši kupci, od kuda dolaze i što traže, pa u skladu s tim i prilagoditi vaše marketinške strategije.
Zaključak
Pojam branda je vrlo kompleksan, a brandiranje je proces koji je trajan. Uzmimo za primjer Coca-Colu. Vjerojatno ne postoji nitko na svijetu tko nije čuo za ovaj brand. Međutim Coca-Cola i dalje ulaže velik trud i financijska sredstva u pozicioniranje branda i povezivanje sa potrošačima.
Odličan primjer snage branda je voda. Voda je tekućina bez boje, okusa i mirisa, a ipak kupci preferiraju određeni brand. Npr. netko tko kupuje Janu teško će ju zamijeniti Kalom.
Svaka tvrtka, proizvod ili usluga može se proglasiti brandom, međutim pravi brand nastaje tijekom vremena i to jedino ako je kod publike uspio potaknuti željene emocije i povezati se s njom.